Niko Räsäsestä talotekniikka-alan tes-toimitsija

24.9.2019

Niko Räsäsestä talotekniikka-alan tes-toimitsija

Uudenmaan aluetoimitsija Niko Räsänen nimitettiin kesällä liiton uudeksi talotekniikka-alan työehtotoimitsijaksi Rakennusliiton keskustoimistoon. Räsänen on työskennellyt Rakennusliitossa vuodesta 2004 lähtien.

– Sitä ennen toimin 8 vuotta putkiasentajana Are Oy:ssä. Hoidin luottamusmiehen tehtäviä 4 vuotta, Räsänen kertoo.

Räsäselle tes-pöydissä istuminen ei ole mikään uusi juttu.

– Pääsin saman tien taloon tullessani neuvottelupöytään nykyisen varapuheenjohtajan Kimmo Palosen kanssa. Se helpottaa tekemistä ja viime kerralla vastuullani oli Talotekniikka-alan urakkaneuvottelut, Räsänen kommentoi.

Räsänen haluaa työssään tukea talotekniikka-alan työntekijöiden ammattiylpeyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Hän toivoo naamansa tulevan nyt uuden pestin myötä tunnetuksi kaikille alalla työskenteleville ympäri Suomea.

– Haluan, että minuun on helppoa ottaa yhteyttä joka puolelta maata. Toivon, että kynnys minulle soittamiseen on yhtä matala kuin täällä etelässä, jossa minulle soitetaan kuin kaverille.

Ensi vuonna tulevista tes-neuvotteluista Räsänen arvelee tulevan mielenkiintoiset.

– Isännän puolella eli LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:ssä vaihtuu sekä toimitusjohtaja että toimialapäällikkö vuoden lopussa. Saa nähdä, onko uusilla työntekijöillä kova tahto ansaita kannuksensa. Toimitusjohtaja Jari Syrjälän kanssa on neuvoteltu vuosikausia ja hänellä on ollut kanttia sopia.

Räsäselle haetaan parhaillaan seuraajaa Uudenmaan toimistolle.

– Toivon seuraajaltani uusia ideoita ja tekemistä. Jos mietin itseäni, ei viime aikoina uusien ideoiden keksiminen enää tapahtunut yhtä helposti kuin uran alkuaikoina, Räsänen sanoo.

Vapaa-aikaansa tuore tes-toimitsija on käyttänyt muun muassa rakennuttamalla talon ja raatamalla sen työmaalla pari kesää. Perheeseen kuuluu vaimo sekä 21- ja 5-vuotiaat lapset.