RAKENNUSLIITON SUOKAS VASEMMISTOLIITON EHDOKKAAKSI – PORVARIHALLITUS SAI LÄHTEMÄÄN VAALEIHIN

25.10.2018

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas on kerran aiemmin ollut ehdolla vaaleissa.

Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti Suokas asettuu vasemmistoliiton ehdokkaaksi Uudellemaalle. Uudenmaan hallitus asetti hänet virallisesti ehdokkaaksi kokouksessaan keskiviikkoiltana. Suokas tarkentaa, että hän lähtee ehdolle sitoutumattomana.

– Puolueen jäsenyyden olen lopettanut vuosia sitten, mutta enhän minä uskostani ole luopunut, Suokas sanoo Kansan Uutisille.

Suurin syy ehdokkuudelle löytyy valtioneuvoston linnasta. Juha Sipilän (kesk.) johtama hallitus sai Suokkaan suostumaan eduskuntavaaliehdokkaaksi.

”Enhän minä uskostani ole luopunut.”

– Joudun työssäni koko ajan hallituksen hyökkäyksiä analysoimaan ja selvittelemään. Minulla kypsyi ajatus, että kaikkien kynnelle kykenevien pitää lähteä ehdolle, jotta saamme toisenlaista politiikkaa harjoittavan hallituksen.

Suokas huomauttaa, että hänen edustamansa liiton jäsenet äänestävät tunnetusti laiskasti.

ILMOITUS

– Jos meillä ei ole ehdokasta, joka heitä ei miellytä, eivät he mene äänestämään ollenkaan. Se on kaikista synkin vaihtoehto, että porukka ei äänestä, hän sanoo.

Suokas on kerran aiemmin ollut vaaleissa ehdokkaana. Hän pyrki europarlamenttiin vuonna 2009, mutta jäi valitsematta.

– En ole koskaan ollut aktiivinen poliitikko.

Kaksi isoa teemaa

Suokas aikoo ottaa eduskuntavaaliteemoikseen kaksi isoa kysymystä. Hän palauttaa mieliin eurovaalikampanjansa, jonka aikana hän puhui harmaan talouden torjunnasta. Se sai hänen mukaansa aikaan buumin harmaan talouden torjuntaan.

– Nyt ajatuksena on, että jatkan samaa tarinaa yleissitovuudesta ja hallitusta työperäisestä maahanmuutosta. Sitä pitää tietysti olla. Jos työvoiman saatavuusharkinta ja yleissitovuus menetetään, se tarkoittaa, että kymmenientuhansien duunarien työpaikat vaarantuisivat, Suokas sanoo.

Kolmantena asiana Suokas haluaa nostaa esiin Suomen eläkejärjestelmän. Nykyjärjestelmä sementoi hänen mukaansa eläkkeiden eriarvoisuuden.

– Varsinkin meillä rakennuspuolella on mieletön määrä ihmisiä, joiden eläketurva on olematon. Emme ole saaneet minkäänlaista eläkekattoa. Eläkejärjestelmä kohtelee erittäin kurjasti raskaan ruumiillisen työn tekijöitä. Tästä pitäisi käynnistää keskustelu, hän sanoo.

Ensin Seppänen, nyt Suokas

Vasemmistoliitto on nyt lyhyen ajan sisään saanut kaksi nimekästä ehdokasta Uudellamaalla. Viime viikolla entinen kansanedustaja ja europarlamentaarikko Esko Seppänen kertoi asettuvansa ehdolle.

Vasemmistoliiton ainoa kansanedustaja Uudellamaalla on tällä hetkellä Kari Uotila. Hän jättää eduskunnan tämän vaalikauden jälkeen perhesyiden vuoksi.

Terveisin / Best regards

Timo Mikkonen